מערת המכפלה

מערת המכפלה

מערת המכפלה

"וַיִּשְׂאוּ אותוֹ בָנָיו, אַרְצָה כְּנַעַן, וַיִּקְבְּרוּ אותוֹ בִּמְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה: אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת-הַשָּׂדֶה לַאֲחֻזַּת-קֶבֶר, מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי–עַל-פְּנֵי מַמְרֵא" בראשית נ 13.

מערת המכפלה נרכשה ע"י אברהם אבינו ובה נקברו אבות האומה. מבנה מונומנטלי עצום נבנה מעליה ע"י הורדוס, לפני אלפיים שנה. זהו המבנה העתיק ביותר המשמש עדיין כמקום התכנסות ותפילה. למערה עצמה אין גישה, אלא רק למבנה שמעליה, המכונה אף הוא "מערת המכפלה". מבנה זה מחולק לחדרים חדרים שכל אחד מהם ממוקם מעל קבר אב או אם אחרים. המבנה מחולק לשניים, חלק ליהודים וחלק למוסלמים, שבעשרה ימים בשנה אחת הדתות זוכה להשתמש במבנה כולו.
בשל הרגישות הרבה לא נחפרה המערה, אך מספר פעמים הצליחו יהודים לרדת אליה ולחקור אותה מעט. זהו תיעוד חווייתי של המחקרים, בו מספר נעם ארנון מהישוב היהודי בחברון את ההיסטוריה של המערה, ונסיונות לגלות מה יש מתחת למבנה המונומנטלי, כלומר – לחקור את המערה עצמה. הוא מספר על משה דיין שהוריד פנימה ילדה צעירה, ועל מבצע חסמב"אי של חבורת יהודים ב 1981. זהו תיעוד אקדמי של המערה מהמבנה שלה, המסוקר את המרחב סביבה, הגיאולוגיה של האזור, הבריכה, מערכת המערות התת קרקעית, והמדרגה השביעית.

דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי