הרב קוק

הרב אברהם יצחק הכהן קוק

7.9.1865-1.9-1935 מכונה גם הראי"ה. כיהן כרבה הראשי האשכנזי הראשון של ארץ ישראל. פוסק, מקובל והוגה דעות. נחשב לאחד מאבות הציונות הדתית. ב 1904 עלה לארץ מלטביה, שימש כרב הראשי של יפו והמושבות ולאחר מכן כרבה הראשי של ירושלים. הקים את הרבנות הראשית והיה הרב הראשי האשכנזי הראשון, יסד את ישיבת מרכז הרב ועמד בראשה. מייסד הציונות הדתית וכתביו ממשיכים לשמש השראה לממשיכי דרכו.
הרב קוק חיבר חיבורים חשובים רבים, שמיעוטם יצא לאור בימי חייו. רובם נערכו לארח פטירתו על ידי בנו הרב צבי יהודה לספרים מסודרים. מספריו שיצאו לאור: אורות (בנושאים הקשורים לארץ ישראל, עם ישראל ותחיתו בארצו), אורות הקודש (קבלה), אורות התשובה (תשובת הפרט ותשובת הכלל), אורות התורה (לימוד התורה), ערפילי טוהר (פנקסים שיצאו כמות שהם ללא עריכה-קובץ אחד מתוך שמונה קבצים), ראש מילין (בענייני האותיות, הנקודות, טעמי המקרא והתגים), עין אי"ה (פירוש על אגדות חז"ל במסכת ברכות ובמסכת שבת), אדר היקר (פרקים לדמותו של חותנו, האדר"ת), עולת ראיה (על סידור התפילה), מוסר אביך (בענייני מוסר ובנין הנפש), חבש פאר (בענייני תפילין), מצות ראי"ה (חידושים הלכתיים בנושאי אורח חיים), שבת הארץ (על הלכות שמיטה ויובל לרמב"ם) ועוד.

בסרטון הקצר המופיע לעיל תוכלו ללמוד על קורות חייו.


זהו לחן מפורסם של מילותיו של הרב קוק מתוך ספרו "אורות הקודש" ("בן אדם, עלה למעלה עלה, כי כח עז לך. יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים. אל תכחש בם פן יכחשו לך. דרוש אותם – וימצאו לך מיד."), המושר ע"י ביני לנדאו, המלחין, יחד עם תלמידי הישיבה לצעירים של מרכז הרב קוק.