איפה אתה אדריאנוס קיסר?

איפה אתה אדריאנוס קיסר?
פסל של אדריאנוס המוצג במוזיאון ישראל בירושלים. הפסל נמצא ע"י תייר שהתארח בטירת צבי ביולי 1975, בעזרת מגלה מתכות, סמוך לתל שלם באתר של מחנה רומאי.
ליד הפסל נמצא גם ראש של ילד.

אדריאנוס, שמיגר באכזריות את מרד בר כוכבא היה אחד הקיסרים הרומיים המפורסמים והחשובים ביותר. הותיר אחריו שורה של מפעלים ארכיטקטוניים מרשימים. נכון, אין לנו תמונות מהמאה השניה לספירה, אבל על קיסרים מהתקופה הזאת אפשר לדעת איך הם נראו לפי הפסלים שלהם.

ישראל אלדד, ממנהיגי מחתרת הלח"י, משורר עיתונאי וסופר, סיפר כי בכל שנה בתשעה באב, יום חורבנה של ביתר ותבוסת מרד בר כוכבא, הוא הולך למוזיאון ישראל, עומד מול פסלו של אדריאנוס ואומר – "אדריאנוס אדריאנוס, תראה איפה אתה ואיפה אנחנו"

בדברים אלו כמובן יש סמליות רבה. מרד בר כוכבא היה אסון גדול לישוב היהודי ביהודה שלא התאושש אחריו. זו היתה הפעם האחרונה שהיתה ריבונות יהודית בארץ ישראל עד להקמת מדינת ישראל.

אדריאנוס הוא זה שנתן לפרובינציה יהודה את השם פרובינציה סוריה פלישתינה – וזאת כדי להשפיל את היהודים שמרדו נגדו. עד היום יושבי הארץ שלא מכירים בזכות היהודים על הארץ קוראים לארץ הזאת פלשתין.

ישראל אלדד התכוון להגיד, נכון, הפסדנו בקרב, אבל ניצחנו במלחמה. הפסדנו במרד בר כוכבא, אבל עם שמוכן להלחם על עצמאותו ועל חירותו הרוחנית, יגיע אחרי כמעט אלפיים שנה בדרך מופלאה בחזרה לארצו ויקומם בה את חייו מחדש. ופסלו של מי שניצח אותנו אז, מוצב לראווה במוזיאון ישראל, בלב עיר הבירה הריבונית ירושלים.

ראש של ילד יהודי, ככל הנראה היה חלק מפסלו של אדריאנוס שנמצא בתל שלם, דורך על ילד יהודי כסמל לנצחונו על יהודה במרד. נמצא היום במוזיאון ישראל.
פסל של אדריאנוס דורך על ילד כסמל לנצחון, נמצא במוזיאון באיסטנבול.

[מקור התמונות בויקיפדיה, ערכים: תל שלם ומרד בר כוכבא]

מצורף קישור למצגת של 15 דקות על הקיסר אדריאנוס. מדקה 10:00 – 13:00 מסופר בקצרה על מרד בר כוכבא. את המצגת ערך שמואל פאוסט המתמחה באתרים ארכאולוגים והיסטוריים באזור רומא ויוון. המידע מקצועי ורציני ופחות מוכר בלימודי ההיסטוריה מהזוית היהודית – ישראלית.

זה לא הסרט הראשון שכדאי לראות על מרד בר כוכבא אבל הוא נותן את ההקשר הרחב של הקיסר הרומי והאימפריה הרומית בזמנו, ומרחיב מאד את המבט. מהזוית הזאת מרד בר כוכבא נראה באמת כמו שלוש דקות מתוך 15…

כאן תוכלו לקרא מאמר של ח"כ לשעבר אליקים העצני על "קללת אדריאנוס". המאמר עוסק בתולדותיו של השם פלשתינה שניתן ליהודה לאחר המרד על ידי אדריאנוס כדי להשפיל את היהודים, ובהשפעותיו עד היום.