האם צריך לחנך על ערכי מרד בר כוכבא?

האם צריך לחנך על ערכי מרד בר כוכבא?

מובאים כאן דבריו של יגאל ידין, מתוך דיון שנערך בתנועה הקיבוצית בשנת 1983, בעיצומו של הפולמוס שנפתח עם הוצאת ספרו של יהושפט הרכבי שטען כי צריך להפסיק לחנך על ערכי מרד בר כוכבא שכן הוא היה הרפתקן מדיני שהביא חורבן על יהודה. ידין מתייחס בדבריו גם לדבריו של ישעיהו לייבוביץ' שיצא נגד עצם החינוך לגבורה צבאית.

היו שותפים רבים לפולמוס זה שהסעיר את ישראל בשנות ה80 ולמעשה עד היום, אך אין ספק כי הזוית של יגאל ידין היא מעניינית במיוחד. ידין היה הרמטכ"ל השני של צה"ל והוביל למעשה את צה"ל במלחמת השחרור, הפך אחר כך לארכאולוג, ומצא בין השאר, ממצאים חשובים ביותר ממרד בר כוכבא, כולל אגרות חתומות בכתב ידו בחפירותיו בנחל חבר (על כך ראה בהרחבה בפוסט אחר).

השיחה קצת ארוכה, אך שווה כל שורה של קריאה. לקריאה לחץ כאן.

עיקרי הדברים של ידין:
א. מי שערך החיים גובר אצלו על כל ערך ואידאל אחר לא יילחם מלחמה שכזו. עם שיוצא למלחמה על ערכיו וחירותו הרוחנית הוא עם שישרוד אלפי שנים גם אם יפסיד במערכה אחת או יותר.
ב. הוא מספר סיפור אישי מרתק מערב הכרזת המדינה בשנת 1948, כשהוא נקרא יחד עם ישראל גלילי (אז מפקד ההגנה) על ידי בן גוריון להציג בפני מועצת העם שאמורה היתה לקבל החלטה האם להכריז על מדינה ובכך לממש את האיום של כל מדינות ערב להצטרף למלחמה שהיתה אז רק מול ערביי הארץ עם מעט כוחות מתנדבים ממדינות ערב. מרתק לשמוע בגוף ראשון את דבריו של ידין שמסביר שמי שהיה הולך בגישתו של יהושפט הרכבי אז, לא היה מכריז על הקמת המדינה. 

דבריו של ידין מתייחסים כאמור לטענות שהעלה פרופ' יהושפט הרכבי כנגד החינוך על ערכי מורשת מרד בר כוכבא. הרכבי היה פרופסור ללימודים אסטרטגיים, ובשירותו הצבאי היה אלוף בצה"ל ושימש בין שאר תפקידיו כראש אגף המודעין.

ספרו של יהושפט הרכבי שעורר את הפולמוס

מאמר של אביתר בן צדף באתר מידה שסוקר את הפולמוס וגם מביע את עמדתו – לקריאה

לקריאת עיקרי טענותיו של יהושפט הרכבי אליהן מתייחס בשיחה זו יגאל ידין קראו כאן: