כתובות הנצחון של הרומאים על מרד בר כוכבא

כתובות הנצחון של הרומאים על מרד בר כוכבא

שתי כתובות אבן ענקיות המוקדשות לאדריאנוס קיסר לרגל נצחונו על היהודים, נמצאו אחת בתל שלם – ליד בית שאן, ואחת בגבעת הקפיטולאום ברומא. הכתובות מעידות עד כמה המרד ודיכויו לא היו אירועים קטן מבחינת הקיסר הרומי.

זו הכתובת שנמצאה בחפירות בתל שלם, ליד בית שאן. שבריה נמצאו כחלק מאבנים מסותתות ששימשו לקברים גדולים. הכתובת היתה כתובת ענקית (11 מטר רוחב!) והיתה מונחת כנראה על גבי שער נצחון גדול שנבנה בתל שלם שנמצא על הדרך לירושלים מאזור סוריה.

החוקרים אק ופורסטר הצליחו לשחזר את מה שהיה כתוב בה וזה התרגום:
"הקיסר והאימפרטור, בנו של טראיאנוס האלוהי מנצח הפרתים, נכדו של נרווה האלוהי. טראיאנוסאדריאנוס האוגוסטוס, פונטיפקס מקסימוס, בעל סמכות טריבון בפעם העשרים, אימפרטור בפעם השנייה, קונסול בפעם השלישית, אבי המולדת, (מקדישים את השער) הסנט והעם הרומאי ".

הכתובת נמצאת היום במוזיאון ישראל בירושלים, ליד פסלו של אדריאנוס שנמצא בסמוך אליה וכנראה היה מוצב אף הוא על שער הנצחון.

וזו הכתובת שנמצאה בגבעת הקפיטולאום ברומא. מעניין לראות שאדריאנוס מתואר כמי "שעמד בלחץ הלחימה של האויב, גבר עם צבאו על כוח אדיר, ושחרור פרובינקית סוריה פלשתינה מהאויב".מעבר להתפארות של הקיסר, גם היהודים מרויחים כאן ציון לשבח על המרד… חשוב לראות שבכתובת זו, שהיא משנת 136 לספירה שמה של הפרובינציה יהודה כבר שונה ל"פרובינציה סוריה פלישתינה".

"הסנט והעם הרומאי (מקדישים לכבוד) הקיסר והאימפרטור, בנו של טראיאנוס האלוהי מנצח הפרתים, נכדו של נרווה האלוהי. טראיאנוס אדריאנוס האוגוסטוס, פונטיפקס מקסימוס, בעל סמכות טריבון בפעם העשרים, אימפרטור בפעם השנייה, קונסול בפעם השלישית, אבי האומה, שעמד בלחץ הלחימה של האויב, גבר עם צבאו על כוח אדיר, ושחרור פרובינקית סוריה פלשתינה מהאויב"

זו לא הפעם הראשונה שהקיסרים הרומיים מתגאים על נצחונים על היהודים. מעניין להשוות לשער הנצחון המפורסם של הקיסר טיטוס המוקדש לנצחונו על המרד ביהודה בשנת 70 לספירה, הוא המרד הגדול בו החריבו הרומאים את ירושלים והמקדש. על השער הזה חקוק תבליט של יהודים נושאים את מנורת המקדש לגלות, וממנו שאבו יוצרי סמל המדינה את צורת המנורה שזה למעשה התיעוד היחיד של צורתה שנעשה שנים ספורות לאחר חורבן המקדש.

שער טיטוס (בלטינית: Arcus Titi) הממוקם בפורום רומאנום שברומא הוא שער ניצחון שהקדיש הקיסר דומיטיאנוס לאחיו טיטוס בשנת 82 לספירה, כשתים עשרה שנים לאחר הניצחון על היהודים במרד הגדול

 

העתק התבליט של תהלוכת הנצחון על היהודים הנושאים את המנורה מתוך שער טיטוס

 

סמל מדינת ישראל הרשמי, שעוצב על ידי האחים גבריאל ומקסים שמיר ובמרכזו המנורה כפי שהיא חקוקה בשער טיטוס ברומא. לסמל מעמד חוקי בחוק הדגל, הסמל והמנון המדינה ואף בחוק יסוד ישראל מדינת הלאום של העם היהודי

(התמונות והתרגומים מתוך ויקיפדיה הערכים – מרד בר כוכבא, תל שלם סמל המדינה ושער טיטוס).