קרב המיתלה וגבורתו של יהודה קן דרור

סרט (8 דקות) המתאר את הקרב שהתחולל במיצר המיתלה במלחמת סיני (מבצע קדש) ב1956. חטיבת הצנחנים הוצנחה בתחילת המבצע במרחק 200 ק"מ מהגבול בעומק סיני. אריק שרון המח"ט רצה להתקדם אל מעבר למעבר צר בין הרים שנקרא 'מעבר המיתלה' כדי לתפוס עמדות יותר טובות, אך הכח שנשלח ראשון כדי לפתוח את המעבר נקלע לאש תופת מצרית.

לצפיה

בסרט מסופר על גבורתו של הנהג יהודה קן דרור (דקה 2:50). יהודה נשלח על ידי המג"ד ליסוע בתוך מיצר המיתלה כדי שיוכלו לראות מאיפה יורים המצרים. הג'יפ שלו לא עבר הרבה דרך עד שהוא נעצר מאש תופת מצרית.

דן זיו, שהיה המ"מ שנשלח עם הזחל"ם לחלץ את הפצועים מצידו השני של המיצר, מספר על נסיעתו המופלאה. לימים, סיפר דן זיו כי בשעה שנסע במיצר ומשני צדדיו אש תופת התנגן בליבו מזמור התהלים 'גם כי אילך בגיא צלמוות לא אירע רק כי אתה עמדי".

מה שלא מסופר בסרט הוא שדן, שעבר ליד הג'יפ של יהודה קן דרור, לא חילץ אותו כי היה בטוח שהוא הרוג. רק בחשכת הלילה הגיע קן דרור בזחילה, פצוע, חזרה אל הכוחות. הוא פונה לבית חולים אך איבד בנתיים דם רב, והוא נפטר מפצעיו לאחר כחודשיים.

על פעולתו זו זכה יהודה קן דרור בעיטור הגבורה.

הוא נקבר בחלקת הרוגי מבצע קדש בהר הרצל (אזור: א חלקה: 20 שורה: 6 קבר: 5). לא רחוק מאחיו, אליהו (אלי), שנהרג במלחמת העצמאות בקרב על הקסטל, נקבר בקבר אחים במעלה החמישה והועבר לאחר מכן לקבורה בהר הרצל. קברו של אליהו בבית עלמין הצבאי הר הרצל אזור: א חלקה: 20 שורה: 2 קבר: 16. שם המשפחה היה אז מזרחי.

לצפיה בסרטון מאוייר קצר לזכרו של יהודה קן דרור מתוך מיזם פנים. יום. זכרון. של בית אביחי (היוצרים: עידן ברזילי ומור ישראלי).