סרטים ארוכים על הצוללת דקר

ראשון, סרט באורך 47 דקות, של ערוץ נשיונל- גאוגרפיק (באנגלית עם כתוביות בעברית) המתאר בצורה מרגשת ומרתקת את פרשת הצוללת דקר מראשיתה ועד מציאתה, 31 שנים וארבעה חודשים לאחר שנעלמה, בעומק 3 קילומטרים בלב ים.

הסרט מתאר בצורה טובה את המחוייבות העמוקה של חיל הים ומדינת ישראל כלפי 69 הלוחמים הנעדרים ומשפחותיהם.

לאחר פתרון התעלומה מעניין במיוחד לראות את הסרט של מיכה לימור, ערוץ 2 ששודר ב1998, שנה בלבד לפני מציאתה של הצוללת, המעלה את התיזה שהצוללת טבעה כשסטתה ממסלולה המקורי לצורך ביצוע משימה שלא הוטלה עליה בחופי אלכנסדריה של מצריים. לימור מבסס את התיזה שלו על התחקיר הפסיכולוגי שנעשה לאחר הטביעה וניסה להתחקות אחרי מחשבתם של מפקדי הצוללת ש'פספסו' את מלחמת ששת הימים, על מציאת מצוף החירום שלה כשנה לאחר העלמותה בחופי עזה, על הימצאותו של איש לוחמה אלקטרונית חדשנית ומיוחדת על סיפון הצוללת ועל תרגיל מצרי / רוסי גדול שנערך ביום הטביעה שההודעה על קיומו לא הגיעה ככל הנראה לאנשי הצוללת. התיזה הזאת הופרכה כמובן כשנה אחרי שידור הסרט כאשר נמצאה הצוללת בנתיב נסיעתה המקורי הרחק מחופי מצריים. 

כמו כן מעניין לראות את הסרט של עמוס כרמלי ששודר בשנת 1995 בערוץ הראשון. סרט זה מאוזן יותר ומביא את שלושת התיזות האפשריות להימצאותה (בים האגאי, בחוף מצריים, ובמסלול המקורי). הוא עוסק בהרחבה גם באפשרות של כשלים טכניים שגרמו לטביעתה (מה שהתברר מאוחר יותר כנכון). את הסרט פותחים וסוגרים דבריו של עודד רענן, בנו של מפקד הצוללת על החשש שמדיר מנוחה ממנו, שאביו הוא זה שגרם לטביעתה של הצוללת (בסטיה לא אחראית מהמסלול לכיוון חופי מצריים). השערה זו הוכחה כלא נכונה עם מציאתה במסלולה המקורי.
לקראת סיומו של הסרט (דקה 53:15), דבריו של מפקד חיל הים אלכס טל, בטקס השנתי לזכרה של הצוללת:
"אנחנו יכולים לומר לעצמנו שלא חסכנו במהלך השנה האחרונה מאמצים,  ואמצעים על מנת לגלות את מקום הימצאה של אח"י דקר. על מנת להשיב את חברינו הביתה. המשך החיפושים היא הפרשנות היחידה לחובתנו המוסרית כלפי יקירנו וכלפי בני המשפחות. משימה זו לא תושלם עד אשר נבין ונדע, נדע ונבין. אין דרך אחרת להמשיך את המשימה אלא על ידי המציאה של אח"י דקר. יהי זכרם ברוך. " 

חיל הים ביצע סך הכל 26 מבצעי חיפוש לצוללת מאז שטבעה, והחל משנות ה80  רצף של מבצעי חיפוש יקרים ומורכבים. לרשימת מבצעי החיפוש משנת 1980 ראה טבלה בסוף הערך המורחב טביעת הצוללת דקר בויקיפדיה.

חיל הים עמד בהבטחתו.