איך הר נוצר- כמו תינוק, זה מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה

איך הר נוצר- כמו תינוק, זה מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה

שורשים לו עמוקים
וקצהו בשחקים
מעלה-מעלה הוא זוחל
ולעולם אינו גדל

חידתו של גולום, ההוביט: מסע בלתי צפוי

אז איך באמת הר נוצר?
הר הוא למעשה עליית קרקע מאסיבית הנגרמת בשל התנגשות בין לוחות טאקטונים. ועכשיו לעברית:
לוחות טאקטוניים הן בעצם חתיכות פאזל המרכיבות את מעטפת כדור הארץ שלנו. מתוקף תנועה המתמדת של היקום שלנו, גם הלוחות זזים כל העת, מאפשרים דינמיות ושינוי במבנה הגיאולוגי וגם, לפעמים, מביאים להתנגשויות אלימות אלו עם אלו שאת תוצאותיהם אנו חשים בעת רעידות אדמה, התפרצויות געשיות וגייזרים או יצירתם של איים חדשים בים. וגם, כמובן ברכסי ההרים. סרטון שמסביר הכל באופן ברור ומובן- כאן.

אז מיהם הלוחות הללו המנדסים את עולמנו? הכירו נא את הנבחרת: הלוח האירו-אסיאתי, הלוח ההודי, הלוח האוסטרלי, הלוח הערבי, הלוח האפריקאי, הלוח האנטארקטי, הלוח הצפון אמריקאי, הלוח הדרום אמריקאי והלוח הפסיפי!! תשעה לוחות במספר!

כמו בכל דבר בעצם בחיים, הדברים המענינים קורים במפגש. מפגש בין אנשים, בין עולמות, בין מינים ובין לוחות. אזורי המפגש הללו רוחשים וגועשים, כמו שניתן לשער שקורה כששני ענקים נפגשים, ומייצרים אנרגיה בעוצמות אדירות שמרעידה את האדמה והים. נקודת מפגש שכזו בין הלוח הערבי לאפריקאי, נמצאת ממש מתחת לאף שלנו ונקראת הבקע הסורי האפריקני. רצועת מפגש אדירה בגודלה, המשתרעת מסוריה בצפון ועד מוזמביק בדרום, שהולידה קימוטי קרקע שהפכו לרכסי הרים מחד גיסא (כמו הכרמל שלנו!), והמרחיבה ומעמיקה ימים שהופכים אט אט לאוקיינוסים (ים סוף שלנו!) מאידך גיסא. חשבתם שזה מגניב? מסתבר שהלוחות הטקטוניים ונקודות המפגש שלהם משפעים גם על החי והצומח ביבשות השונות!! לא מאמינים? תראו את זה! (הרצאת טד באנגלית, ללא תירגום המסבירה מה קורה כשיבשות שלנו נפגשו).

אבל לא כל ההרים הם קימוטי קרקע שנוצרים מתנודת הלוחות הטקטוניים.. יש גם הרים שנוצרו כתוצאה מהתפרצות געשית כאשר ההר הוא למעשה הפסולת של האפר והבזלת שניתזים מתוך האדמה. גם על זה אחראים כמובן הלוחות, אבל התוצר הוא שונה לחלוטין. הרים נוספים הם למעשה שברי קרקע שמשהו קרה להם: נהרות בעלי זרמי מים אימתניים ביקעו אותם או קרחונים התנגשו או לחילופין נמסו ביתרו אותם. כל סוג היווצרות בא לידי ביטוי במאפייני הר שונים.

אז בפעם הבאה שאתם מטפסים על הר, חשבו על הגורמים האדירים שייצרו אותו, על שורשיו האדירים המצויים במעמקים ועל כוחות הטבע הפלאיים בעולם שלנו שלעולם אינם עוצרים.

 

*** התמונה באדיבות אסתי מירל, מתוך אתר פיקיוויקי- מאגר התמונות של ישראל

 

 

 

בבקשה, דרג פוסט זה:

0
0
0