המאבק על הנצחה- סיפורם של לוחמי האש שנספו בכרמל

המאבק על הנצחה- סיפורם של לוחמי האש שנספו בכרמל

'כל עוד מישהו זוכר אותנו, אנחנו חיים' – קרלוס רואיס סאפון

בחברה הישראלית, מונכח בעקביות הרעיון זה.. ימי הזיכרון שהפכו לחלק אינהרנטי בלוח השנה היהודי הנחגג ומצויין בכל רחבי הארץ, הם מרחבי הנצחה וזיכרון. רחובות על שם, אנדרטות על שם, הקראת שמות הנספים בטקסים ממלכתיים. כל אלו ועוד מהדהדים את המחיר שאנו משלמים על חיינו בארץ הזו ואת הכרת התודה שאנו חבים לאלו ששילמו את המחיר הכבד ביותר. מדינת ישראל מעניקה מקום של כבוד וחשיבות לנספיה, הבאים בין השאר לידי ביטוי בתשלומים והטבות לבני משפחותיהם ובשירותים וזכויות יחודיים המוצעים להם.

בתחילה, מקום זה היה שמור לחללי מלחמת הקוממיות וצבא-הגנה לישראל בלבד. ומסורת זו נשמרה במשך כ-40 שנה. בשנת 1980 הוכללו גם חללי המחתרות, המוסד ושירות הביטחון הכללי ורק בשנת 2010, הוכללו גם נפגעי פעולות האיבה- וזאת לאחר וויכוח עיקש שניטש בין הצדדים השונים למשל עשורים רבים לפני כן וגם כיום, כאשר נפגעי פעולות האיבה נכללים בסך הנופלים במערכות ישראל, מוסיפות המחלוקות להרים ראשן בשאלת הטקס משותף או נפרד.

ומה לגבי לוחמי האש וקציני משטרת ישראל? האם הם בפנים? ובכן, התשובה הלא הוגנת היא- לא.

השאלה עלתה לאחר מותם של שני לוחמי האש אורי סמנדייב ודני חייט וצופה האש אלעד ריבן באסון הכרמל, שלאחריו לא הוכרו על ידי ארגון יד לבנים כחללי מערכות ישראל. הדבר עורר סערה ציבורית גדולה כאשר נשאלה השאלה במה שונים לוחמי האש שחירפו נפשם עבור הצלת נוסעי אוטובוס השב"ס, מחיילים מסורים שהסתערו על האויב ונפלו בקרב. יתרה מכך, מה שונים הם מחיילים שנפטרו בעת שירותם אך ללא קשר ללוחמה בפועל (דוגמת תאונות דרכים, מחלות והתאבדויות שהן סיבות המוות השכיחות בקרב חיילים בישראל)?
העניין נעוץ, כך טענו בארגון יד לבנים בכתבה שפורסמה ב'וואלה' על ידי דן מגן בחוק בתי הקברות הצבאיים "שאומר שמי שלא נקבר בחלקה צבאית לא יוכר על ידי ארגון יד לבנים כחלל מערכות ישראל. לפני כחצי שנה קיבלה המועצה הציבורית להנצחה החלטה לפיה כל מי שנקבר עד היום בחלקה צבאית, לרבות מהשב"כ, מהמוסד ומצה"ל ושירות בתי הסוהר הוכרו לצורך הנצחה. עם זאת, מהיום ואילך משרד הביטחון פועל על פי החוק ולא מאפשר למי שלא נקבר בחלקה צבאית להיות מוכר על ידי הארגון. הכבאים לא נקברו בחלקה צבאית ומכאן שאין בסמכותנו לקבוע כי הם חללי מערכות ישראל".

חרף נסיונות של שר הפנים דאז, אלי ישי, לשנות את החוק למול משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה, עד היום לא חל בו שינוי.
זיכרם של אורי דני ואלעד נישא בטקסי זיכרון מקומיים ומונצח באנדרטה המרכזית שנבנתה לכלל נספי אסון הכרמל.

 

*** התמונה באדיבות  דר' אבישי טייכר מתוך פיקיוויקי- מאגר התמונות של ישראל

בבקשה, דרג פוסט זה: