הקהילה הדרוזית בכרמל

הקהילה הדרוזית בכרמל

מדינת ישראל היא בית לדתות רבות. הרבה יותר ממה שבדרך נהוג לחשוב.
בישראל מתגוררים יהודים, נוצרים, מוסלמים (יש המפרידים בתוך העדה המוסלמית את הבדואים- להם מנהגים יחודיים) , בהאיים, צ'רקסים ודרוזים.
עוד טרם הקמת המדינה, בטיוטות מגילת העצמאות, היה למיעוטים הדתיים בישראל מקום משמעותי- מתוך עיקרון יסוד חברתי. על פי מגילת העצמאות, מדינת ישראל תעניק: חופש דת, מצפון ,לשון ,חינוך ותרבות לכל אזרחיה, ללא הבדל דת, גזע ומין.

על פי האתר של מועצת עוספייה, בישראל חיים כ- 140 אלף אזרחים, בני הקהילה הדרוזית.
הם חלק מקהילה הפרושה על פני מדינות נוספות, כאשר מרבית הדרוזים חיים כיום בלבנון (560 אלף) והשאר בסוריה (490 אלף) ירדן (20 אלף) וטורקיה (78 אלף). ישנם דרוזים במדינות נוספות בעולם (באמריקה הלטינית, צפון אמריקה, אוסטרליה ועוד) אך מוצאם בהגירה של העשורים האחרונים מהמזרח התיכון. באופן גורף יושבות הקהילות בצפון הארץ, כאשר הכרמל הוא מקום מושבם הדרומי ביותר ובו שני ישובים- דליית אל כרמל ועוספייה. המשותף לכלל היישובים המרחב כולו, הוא היותם הרריים. אין אף יישוב דרוזי על חופו של הים, או בעמק. ויש לכך סיבה. כואבת.

באתר 'בשביל הבנים' השייך לעמותה המנציחה את בני העדה שנפלו בהגנתם על הארץ, מצויין כי הדרוזים מהווים קהילה אתנית שמוצאה בשבטים שהגיעו מחצי האי ערב והתיישבו במצרים, שהתפצלה מהאסלם השיעי לפני כ1000 שנה ומקיימים מאז אורח חיים דתי הפרד מהאסלם באמונותיו ומנהגיו. לא רק זאת, אלא שהאמונה ודרכי ביטוייה (מצוות, הלכות) נשמרו בסוד ועוררו עוד יותר את חשדה וחששה של המנהיגות המוסלמית. עד היום נחשבת הדת הדרוזית לדת סודית כאשר לעיתים אף חברי הקהילה עצמה לא מכירים את כל שהיא מכילה. היא ידועה רק לחכמים ("עוקאל") שמעבירים ושומרים על הידע המועתק בכתב יד כך שלא ניתן להפיצו בשום אופן. יתרה מכך, מתוקף מעטפת הסודיות- לא ניתן להצטרף לעדה. רק להוולד אליה.
ההיפרדות והעצמאות לא באו להם בקלות, ותקופות ממושכות בהיסטוריה הם נרדפו והוכרחו להתאסלם. הם היו מיעוט נרדף בכל מקום בו התגוררו ומלבד בישראל, מעולם לא הוכרו  באופן רשמי כעדה דתית. התיישבותם ההררית איפא, נעשתה במטרה להישמר מכל אוכלוסיה עויינת.

במציאות מורכבת שכזו, בחירתם להתגורר על רכס הכרמל היא ברורה לחלוטין. ממרום מושבם הם יכולים להבחין בכל מבקשי רעה, שכונתם לים מאפשרת פיתוח כלכלה איתנה, קרבתם לעמקי האזור מבטיחה שפע תזונתי. מיקום מנצח, אין מה לומר!
באופן ספיצפי ניתן לומר כי הישובים הדרוזיים בכרמל מהווים מודל חיובי וטוב לדו-קיום בין יהודים ולא יהודים בארץ ישראל. באופן כללי ניתן לומר זאת על החברה הדרוזית הישראלית- שהברית שכרתה עם מדינת ישראל (שאחד מסממניה הבולטים הוא גיוס בני העדה לצה"ל), היא סמל לחברה רב תרבותית משגשגת. ועל כך בפוסט נפרד.

 

*** התמונה באדיבות מרכז הדרכה דרוזי מתוך פיקיוויקי- מאגר התמונות של ישראל

 

בבקשה, דרג פוסט זה: