היכל שלמה- בית המקדש הראשון

היכל שלמה- בית המקדש הראשון

על פי המסורת היהודית, בנה המלך שלמה בית מקדש מפואר שעמד על תילו במשך כ-400 שנה ונחרב עד אפר במאה החמישית לפני הספירה על ידי נבוכדנאצר שעמד בראש האימפריה הבבלית.
היה זה מבנה של עושר לא יתואר, גודלו והיקפו היו עצומים והוא נחשב לפאר היצירה האנושית בעולם העתיק- שכלל עוד אי אילו מבנים עתקים ומרשימים דוגמת הפירמידות בגיזה ואתר הקבורה ניוגריינג' באירלנד. בעוד לגבי השניים האחרונים (ומוניומנטים עתיקים נוספים), מקוששים חוקרים וארכיאולוגים מידע מאסופות כתבים רנדומליים המשוייכים לתקופות שונות, היכל שלמה יוצא דופן מבחינה זו. יחודיותו הרבה היא בעובדה כי תיכנונו, תהליך בנייתו, ואפילו כתב הכמויות שלו– מתועדים בספרות הקאנונית ביותר בעולם: התנ"ך.

בתנ"ך מסופר לנו לשם מה ההיכל נבנה, איך הוא צריך להיבנות, מאילו חומרים, באילו מידות, באילו יחסים ופרופורציות. אילו עיטורים נפרשו על קירותיו ואילו פיתוחים נחצבו בעמודיו. מסופר לנו מה המקדש צריך לכלול בתוכו, איזו עבודה צריכה להעשות במסגרתו. והכל- לפרטי פרטים. ממקור ראשוני! לא היסטוריון, לא פקיד ממשל- ספר היסוד של העם היהודי מנחה אותנו ישירות. עבור חוקרים היסטוריוניים וארכיאולוגים- זה לא פחות ממופלא!

לא רק זאת אלא שבעוד שמידע על הפירמידות (במצרים או בדרום אמריקה) או על מקדשים (ביוון או במרכז אמריקה) מגיע אלינו מחורבות המבנים עצמם, היכל שלמה- בית המקדש הראשון, נחרב עד היסוד כך שכל מה שיש לנו הוא הכתובים ועל פיהם אנו יכולים לבנות גם היום מודל נאמן למקור. יש מי שכבר עושה זאת.

כפי שאנו מכירים מספר שמות עוד במדבר צוו בני ישראל להקים את בית המקדש, והציווי חזר על עצמו פעמים מספר עוד טרם כניסתם לארץ ישראל. הציווי לא היה מותנה בזמן אלא היה הוא בגדר חובה המוטלת על עם ישראל בכל עת, וכלל את אופן הבנייה והכנת כלי המשכן השונים. פירוט לגבי עבודת האל במקדש מתוארת לנו בספר ויקרא. על הבנייה עצמה שהתחילה על ידי דוד המלך והסתיימה על ידי שלמה, בנו, מסופר לנו בספר מלכים. שם גם אנו למדים כי חגיגות חנוכת בית המקדש נמשכו שבוע שלם מח' בתשרי ועד ערב חג הסוכות.

מחלוקות בדבר קיומו של היכל שלמה, קיימות עד היום בקרב חוקרים וארכיאולוגים, אשר בשל קדושת המקום לא יכולים לקיים חפירות ולהפריח/לאשר סופית את אמיתותו. אך ישנה הסכמה כי גם אם נבנה בתקופה מאוחרת למלכות שלמה, נכח במקום זה מקדש מרשים בגודלו והיקפו. על חורבנו של היכל שלמה והשלכותיו של חורבן זה- בפוסט נפרד.

לסרטון המדגים את בית המקדש בגרסת תלת מימד לחצו כאן.

*** התמונה באדיבות ד"ר אבישי טייכר מתוך פיקיוויקי-מאגר התמונות של ישראל

 

בבקשה, דרג פוסט זה: