מגילת ישעיהו

מגילת ישעיהו

מגילת ישעיהו היא אחת משבע מגילות שנמצאו במערות קומראן בשנת 1948.
המגילות שנחשבות עד היום לאחת התגלויות הארכיאולוגיות החשובות ביותר בהיסטוריה, ולבטח החשובה ביותר עבור העולם המונותאיסטי בכלל ועבור העם היהודי בפרט, הן למעשה אסופת כתבי יד הקדומים ביותר שנמצאו עד היום (מתוארכים למאה ה1-2 לפני הספירה), של ספר התנ"ך. עדות חותכת לקיומו של העם היהודי, ממקור ראשון.

בנוסף, ל-7 המגילות שהיו הראשונות להחשף, נמצאו בקומראן וסביבתה למעלה ל900 כתבי יד.
כ80% מהם כתובים בעברית, 30% בארמית ומתי מעט ביוונית קדומה.
כאמור, שליש מהכתבים הם העתקים של ספרי התנך- כולם למעט מגילת אסתר. שאר הכתבים הם העתקי ספרים חיצוניים (דוגמת חגי וחנוך), כתבים העוסקים בחיי כתות מדבר יהודה דוגמת כת האיסיים (פירוט בפוסט נפרד) ופרשנויות לטקסטים מקראיים- בעיקר נבואיים. אחד מהספרים לו הוקדשה מגילה שלמה, הוא ספר ישעיהו.

הספר מיוחס למספר כותבים. הראשון והראשי שבהם הוא הנביא ישעיהו בן אמוץ שחי וניבא בתקופת ממלכת יהודה, תחת שלטונם של מספר מלכים: יותם, אחז וחזקיהו, במאות ה7-8 לפני הספירה. שני הסופרים הנוספים (ששמם אולי ישעיה) הוסיפו לכתוב לאורך תקופה ארוכה ולאורם של שינויים מרחיקי לכת בחייהם של יהודי ארץ ישראל, יש המעריכים שעד למאה ה-5 לפני הספירה.
300-400 שנים בהן המזרח התיכון והמזרח הקרוב רחשו וגעשו עם עלייתן ןשקיעתן של אימפריות חזקות- האמפריה האשורית, הבבלית, והפרסית. בספר ישעיהו ישנו קו דתי משמעותי הטוען כי רק חזרה בתשובה תוביל לכפרת עוונות אמיתית. כי לא יעזרו על הפולחנות וכל הזבחים שבעולם (שהיו כאמור צורת הפולחן הרווחת)- אם לא יהיה שינוי כנה ואמיתי מן היסוד ותיקון משמעותי של מעשים פרטיים וחברתיים- לא ינוקו חטאיהם.

מגילת ישעיהו היא כאמור ההעתק הקדום ביותר שנמצא עד היום של הספר המדובר- משנת 125 לפני הספירה!!!
היא המגילה הארוכה מבין ה-7,  ושונה מהם בכך שכתובה ב'כתיב מלא' המלמד אותנו על אופניי ההגייה של בני התקופה. מלבדה, נמצאו בין כלל הכתבים, עוד 20 העתקים של ספר ישעיהו, כתבי יד המפרשים אותו ושלל התייחסויות אליו ואל הנאמר בו. כאשר החוקרים סבורים כי נוכחותו המשמעותית של ישעיהו בתכנים העולים מ'אוצר קומראן', קשורה לזהות כותבי המגילות- חברי כתות שונות במדבר יהודה, קהילות קנאיות ומתבדלות שהחזיקו באמונות משיחיות עליהן דיבר ישעיהו בנבואותיו- כמו יום הדין, אחרית הימים ועוד.

 

*** התמונה באדיבות יהודית גרעין-כל מתוך פיקיוויקי- מאגר התמונות של ישראל

בבקשה, דרג פוסט זה:

0
0
0