הקצין הבריטי ולוחמי ההגנה- סיפורם של וינגייט ופלוגות הלילה המיוחדות

הקצין הבריטי ולוחמי ההגנה- סיפורם של וינגייט ופלוגות הלילה המיוחדות

פוסט זה הינו סיכום של מאמר שכתב העיתונאי גילי חסקין ופורסם באתרו, בנושא פלוגות הלילה המיוחדות.

ראשיתן של הפלוגות הייתה ביוזמה של קצין מודיעין בריטי בשם אורד צ'ארלס וינגייט, ששירותו בישראל היה קצר אך הותיר חותם לבל ימחה על יחסי הכוחות בין יהודי וערביי ארץ ישראל. אמונתו בזכותם של היהודים לשיבת ציון וקשריו הענפים עם הנהגה הציונית, הפכו אותו ל'ידיד ישראל' אמיתי שעל שמו קרויים שלל רחובות בישראל כמו גם מוסדות חינוכיים מגוונים.

היוזמה להקמת כוח יהודי יעודי להתמודדות למול האיום שהציבו ערביי ישראל בדמות פעולות איבה מרובות, צמחה מתוך שיתופי פעולה קודמים שהיו לוינגייט עם ארגוני נוטרים מקומיים ולאור איומים חדשים ומשמעותיים יותר דוגמת תכנונם של כוחות ההתקוממות הערבית לפגוע בקו צינור הנפט המוליך מעירק לחיפה- תוכנית שהצלחתה הייתה מסבה נזק משמעותי לבריטים. לתפיסתו של וינגייט היה צורך בארגון סדור של פעילות איסוף מודיעין, התראה והרתעה וכמובן מענה צבאי לאירועים בשטח. לאחר שחייליו של קאוקג'י, מנהיג הכוחות הערבים, הצליחו לפגוע נקודתית בכמה נקודות לאורך צינור הנפט- קיבל וינגייט אישור ממפקדיו להקמת הארגון. זה לא היה עניין של מה בכך, שכן עד כה הבריטים נמנעו בקביעות מהתערבות בוטה ביחסי יהודים- ערבים ובטח שלא ששו לתת ליהודים נשק או סמכויות.
בשנת 1937 נשבעה פלוגת הלילה הראשונה המשותפת לחיילים אנגלים ויהודים אמונים למשימתה, ובסיס האם שלה נקבע בעין חרוד. שנה לאחר מכן הושבעו עוד 4 פלוגות שכאלו ברחבי צפון הארץ. היה זה שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין ארגון ההגנה והצבא הבריטי וגם זה לא דבר של מה בכך.

סופן של הפלוגות הגיע בשלהי שנת 1939, עם שינוי האקלים באירופה והגעתם של כוחות בריטיים גדולים יותר לישראל שייתרו את מספר הלוחמים היהודיים מחד גיסא, ושילחו את הקצין וינגייט- היוזם והמפקד של פלוגות הלילה המיוחדות חזרה לבריטניה- דבר שערער את המבנה הארגוני כולו.

 

 

*** התמונה באדיבות Relationet, מתוך אתר פיקיויקי- מאגר התמונות של ישראל

בבקשה, דרג פוסט זה: