הכל על קידוש ליל שבת

הכל על קידוש ליל שבת

הקידוש לשבת פותח את הסעודה החגיגית ביותר בשבוע היהודי. סעודת ערב שבת היא שער הכניסה לחווית השבת המיוחדת, המרוממת, המענגת. הקידוש נעדה על כוס יין (או מיץ ענבים) או פת לחם- שני רכיבי חובה על שולחן השבת.
הקידוש הוא מצווה משמיים הנגזרת מעשרת הדברות- 'זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ', וראשיתו בההכרה באלוהות שבראה את העולם וקידשה את היום השביעי הוא יום השבת. לאחריה יש ברכת מזון על היין ולבסוף מוזכר שוב תהליך הבריאה האלוהי ונעשה ההקשר לעם היהודי (אלוהים הוא שהוציא את היהודים ממצרים ובמסגרת סיפור יציאת מצריים כרת עימו ברית עולם). וזוהי לשון הקידוש:

וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר
יוֹם הַשִּׁשִּׁי. וַיְכֻלּוּ הַשָׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם.
וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה
וַיִּשְׁבֹּת בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה.
וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אוֹתוֹ
כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.

סַבְרִי מָרָנָן וְרַבָּנָן וְרַבּוֹתַי

בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.

בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְרָצָה בָנוּ וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית (יֵשׁ אוֹמְרִים: כִּי הוּא יוֹם) תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קֹדֶשׁ זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם (יֵשׁ אוֹמְרִים: כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים) וְשַׁבַּת קָדְשֶׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת:

לצפייה בסרטון (הלקוח מערוץ היוטיוב יהודותון) בו ניתן לראות איך מתקיים הקידוש הלכה למעשה, לחצו כאן.