כפר הנוקדים

כפר הנוקדים
  • כפר הנוקדים נמצא בין ערד למצדה, על במת מדבר יהודה.
  • מצדה- זהו מבצר עתיק על פסגת צוק מבודד. הצוק נבחר ע"י הורדוס ושימש כמקום מפלט. על פסגתו השטוחה נבנו ארמונות מפוארים, בתי מרחץ ותענוגות.                                     חומות גבוהות הקיפו את הצוק ומערכת משוכללת לאספקת מים נבנתה על ההר ומסביבו כדי לספק מים כל השנה.
  • המקור ההיסטורי היחיד המתאר את אשר התרחש על ההר הוא יוסף בן מתתיהו(יוספוס פלביוס): בתקופת בית שני, המרד הגדול- בשנת 66 לספירה בתחילת המרד היהודי נגד הרומאים, התבצרו קבוצת יהודים "מורדים" במצדה. לאחר כמה שנים הצטרפו אליהם משפחות שגורשו מירושלים קצת לפני חורבן בית שני. את הקבוצה הנהיג אלעזר בן יאיר.
  • על- פי תיאורו של יוסף בן מתתיהו, הנציב הרומי הטיל מצור על מצדה. מיד החלו לבנות חומות גבוהות- חומת אבן החיצונית וחומת עץ פנימית. כאשר נפלה חומת האבן גילו הרומאים את חומת העץ, הרומאים הציתו את חומת העץ וכך אבדה התקווה לשרוד את המצור ולהילחם ברומאים.                                                                                                      המנהיג של קבוצת המורדים מחליט שכל מי שנמצא על ההר מתאבד! תיאור האירועים המצמרר מצוי בכתביו של יוספוס.                                                                                                            למחרת פושטים הרומאים אל המבצר והם מגלים שכל האנשים, נשים, ילדים ותינוקות העלו באש את כל המבנה והתאבדו.                                                                                      תיאור המעשה מגיע ליוסף דרך שתי נשים שניצלו מההתאבדות כאשר התחבאו בבור מים עם ילדיהם.
  • לאחר המרד, בתום המצור נותרו במצדה חיילים רומים, חלקם התיישבו על הפסגה וחלקם למרגלות המבצר. מצדה לא שימשה שוב כמבצר אחת הסיבות לכך היא שבמהלך המרד, מערכת המים נהרסה וזה הפך את מצדה למקום שלא יכול לספק לנמצאים את צרכיהם.
  • הקושי העיקרי שעמד בפני אנשי המבצר היה המחסור באספקת מים ומקורות מים קבועים – לכן נבנתה מערכת מורכבת.
  • בקעת קנאים- בקעה צרה ומאורכת, שקועה בין שני הרים גבוהים, נמצאת מדרום למדבר יהודה. נקראת כך לזכר הקנאים שהתבצרו במצדה ולחמו ברומאים.