עמוד זה מציג סיכום של מאמר שעלה באתר בית התפוצות ונכתב על ידי דור סער-מן– מאסטרנט בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסטית תל אביב, וממנהלי הבלוג והפודקאסט 'היסטוריה גדולה בקטנה'- העוסק באוכלוסייה שחיה בקומרן, וחייה כפי שהשתקפו במגילות וליתר דיוק: 'כת היחד- בני האור'.
חברי הכת (הקרויה גם כת מדבר יהודה ו/או קהילת קומראן על שם מיקום המגילות שחשפו את קיומה של קהילה זו וגם 'האיסיים' על דמיונם הרב לכת מוכרת זו), שחיו במאה הראשונה לפני הספירה, פרשו מבחירה מהחברה היהודית הכללית בשל חילוקי דעות נחרצים ועמוקים עם המנהיגות החשמונאית של אותה העת. חברי הכת, כוהנים וצאצאיהם נדחקו מחוץ לעיסוקם המרכזי ראשית על ידי המתיוונים ולאחר מכן על ידי החשמונאים עצמם שהעדיפו קבוצת כהונה אחרת על פניהם. אורח חייהם של חברי הכת היה צנוע עד סגפני וכלל טקסי טהרה רבים ומגוונים. לשם התמודדות עם קשיי החיים במדבר, חיי היומיום היו שיתופיים לחלוטין ומי שהפר את החלטת הקהילה- הוקע. תפיסת עולמם הדיכוטומית לא נפקדה גם מהאמונות והפרקטיקות הדתיות של חברי הקהילה, והם דגלו בתפיסת 'חזון אחרית הימים' אשר בדומה לארמגדון (אחרית הימים הנוצרית) מדמה מלחמה של בני האור בבני החושך (המצוי במגילה בשם זה שהייתה חלק מאספות שבעת המגילות הראשיות בקומראן) כאשר 'כת היחד' מייצגת כמובן את הטוב והאור האולטימטיבי וכל מיש שאינו משתייך לכת- הוא הרע, החשוך שיובס ויושמד. צחוק הגורל הוא כי זה בדיוק היה סופם של חברי כת היחד. הצטרפותם למרד היהודי ברומאים מיקמה אותם כמטרה ברורה ולמול הרומאים לא היה להם סיכוי. אז אולי חזונם של חברי הכת היה מוטעה, אך העקבות שהותירו אחריהם בדמות המגילות הגנוזות, היו לעדות מהדהדת להקצנה והפילוג ששרר בעם היהודי באותן שנים שהלכו והסלימו עד כדי הבדלות מוחלטת ויצירת דת חדשה- היא הנצרות.