נשים בחברה הנבטית

נשים בחברה הנבטית

פוסט זה הנו סיכום של מאמר החושף את מעמדן של הנשים בארץ ישראל, תחת הממלכה הנבטית.
המאמר פורסם בגיליון דצמבר בשנת 2017, של המגזין 'ארץ וטבע'- המגזין הגיאוגרפי של ישראל, ושופך אור על עולם עתיק, שכוסה והוסתר תחת חולות המדבר והתעורר לחיים אחרי תרדמת של 1800 שנה. אז על מה מדובר בעצם?
בשנות ה-50', עולם הארכיאולוגיה הישראלית רעש וגעש. לאחר הקמת המדינה, סופסוף היה גוף רשמי שתקצב משלחות חקר וחפירות ארכיאולוגיות שבראשם עמדו אייקונים כיגאל אלון ומשה דיין, וסקירותיהם את נקיקי מדבר יהודה הניבו תגליות מרגשות כמו המגילות הגנוזות בקומראן, ומערת האיגרות (שנקראה כך על שמן של איגרות רבות מתקופת בר כוכבא שנמצאו בה).
במערת האיגרות, נמצא גם תיק מסמכים מעור, שכלל למעלה מ-35 חוזים משפטיים שעסקו בעיקר בדיני מסחר, והיו שייכים לאישה! כן כן, שכחו את מה שחשבתם שאתם יודעים על מעמדן של נשים בעולם העתיק! המסמכים מספרים לנו על בבתא בת שמעון בן מנחם, אשת עסקים ממולחת, שחיה תחת השלטון הנבטי, נישאה והתאלמנה פעמיים, והייתה הבעלים הגאה של מטעי תמרים. המסמכים בתיק מזכירים את שמה של אישה נוספת שלם בת לוי (סלומה קומאיסה) שגם היא, כמו בבתא, הייתה בעלת מטעים ורכוש, שניהלה מערכות כלכליות משגשגות והשתייכה למעמד הגבוה. לא רק זאת, אלא שהתעמקות במסמכים מולידה דמויות נשיות נוספות כגון אמתאיסי- שנתנה לבעלה הלוואה מהמוהר שקיבלה לחתונתה ואביעדן בת אפתח בן מניגרס שמכרה מטע תמרים לחופו של ים המלח.
אתם קולטים מה זה אומר?
במאה השנייה לספירה, בסביבת חיים פטריאכלית "פרימיטיבית" ו"חשוכה"- שגשג לו שלטון נבטי יוצא דופן בחריגותו, בו לנשים היו זכויות שוות ערך לגברים! ככתוב במאמר, הן היו בעלות נכסים ורכוש, עסקו במסחר, התנהלו משפטית בנפרד מבעליהן, השתתפו בטקסים פולחניים, הלוו מרכושן לבעליהן- והייתה להן הזכות לדרוש את פרעון החוב בכל עת- על מנת להבטיח עצמאות כלכלית להן ולילדיהן…הן היו דמויות משמעותיות ומשפיעות בחברה בה הן חיו ולראיה מטבעות שנמצאו מאותה התקופה, ועליהן הוטבעו פניהן של בנות מלוכה נבטיות (זכות שבעולם העתיק הייתה שמורה למלכים, קיסרים ומצביאים צבאיים).

הנבטים שכמעט ולא השאירו אחריהם היסטוריה כתובה- וכל מה שאנחנו יודעים עליהם מגיע מהיסטוריונים יווניים ורומים ספורים- היו סוחרים משגשגים, ומסתבר שגם פמיניסטים לא קטנים.

לקריאת המאמר המלא, לחצו כאן!

*** התמונה באדיבות  יהודית גרעין-כל, מתוך פיקיוויק- מאגר התמונות של ישראל

בבקשה, דרג פוסט זה: