מי היו הפלישתים?

לפי מאמרו של יהודה איזנברג באתר 'דעת', אנו יודעים דבר אחד בוודאות, והוא שהפלישתים יורדים מעל במת ההיסטוריה סופית בזמן עלייתה של האימפריה הבבלית. בעוד מצרים עושה את דרכה צפונה, 18 שנים לפני חורבן המקדש, בבל תדרים, ותפגוש את הפלישתים בקרב בו הבבלים יכבשו את עזה, ואז הפלישתים ירדו מעל במת ההיסטוריה. אולם מתי פגשנו בפלישתים לראשונה?

את הפלישתים אנו נוהגים לכנות "גויי הים". כלומר, מדובר בעם שהגיע מאיזור כרתים ויוון, ועל כך ישנן עדויות רבות. אולם כנראה שהמציאות היא יותר מורכבת, ומדובר בעם שכלל בתוכו גם עמים שהגיעו בדרך היבשה. הפעם הראשונה בו מוזכרים הפלישתים היא בספר בראשית, ושם כנראה מדובר באנשים שהגיעו מאיזור מצרים דווקא. היחס של הפלישתים הללו אל עם ישראל טוב בהרבה מהיחס של הפלישתים שנפגוש בהמשך הדרך. כאן אנו נלמד על מערכת יחסים טובה בין האבות של עם ישראל ובין הפלישתים (הסכמים עם אבימלך מלך פלישתים ועוד) וגם על כך שדוד המלך ימצא מקום מסתור מפני שאול אצל אכיש מלך גת (פלישתי).

אולם בגלים הגדולים של הפלישתים שהגיעו לחופי הארץ, שהתרחשו במקביל להגעת עם ישראל לארץ, הגיעו פלישתים ידידותיים פחות… פלישתים אלה ייהפכו להיות האוייב המר של עם ישראל. בשלב הראשון הם התיישבו באיזור החוף כיון שהגיעו באניות אל חוף ימה של הארץ, ובאזור זה הם יבנו את עריהם. אנו שומעים מעט מאד בתנ"ך על מי היו באמת היו הפלישתי:  מבנה ארגוני סביב חמשת סרני פלישתים, דת שאין לנו מושג מהי אולם אנו יודעים לציין שמות אלים כמו דגון, עשתורת ובעל זבוב.

כפי שניתן לקרוא כאן, הרי שמהרגע שהפלישתים מתבססים במקומם, הם יתחילו לתקוף ולדחוק את עם ישראל מכיוון מערב ואז אנו נשמע על קרבות שהתנהלו נגדם בימי שמגר בן ענת ובימי שמשון הגיבור (ספר שופטים). אולם המלחמות הגדולות בין הפלישתים לבין ישראל יתקיימו מאוחר יותר:  קרב אבן העזר בימי שמואל הנביא, יונתן בן שאול יכה את נציב פלישתים במרכז ההר במכמש ושאול ובניו יפלו במלחמה אל מול פלישתים. גם דוד יילחם בפלישתים במלחמתו בגלית ולאחר עלייתו לשלטון. בזמן מלכות דוד ושלמה לא תהיה מלחמה נגד פלישתים אולם ברגע בו תיחלש המלוכה, בימי פילוג המלוכה, ירבעם יצטרך להלחם שוב בפלישתים.

על התרבות החומרית שלהם אנחנו נלמד רק דרך חפירות ארכיאולוגיות (הקליקו כדי לצפות בפרופ' אהרון מאיר, 3:42) משמעותיות ברחבי הארץ, כולל בית קברות שנחשף באשקלון (הקליקו כדי לצפות בכתבת רויטרס שפורסמה באתר ynet).