מסע סנחריב

מסע סנחריב

באתר דעת, ב. מזר סוקר את מסע סנחריב, שהוא מסע מלחמה של מלך אשור אל מצרים וממלכת יהודה.

מאז עלייתם של האשורים כאימפריה, שאפה להכניע תחתיה את כל הלאומים השונים. בשנת 721 לפנה"ס הגיע תורה של ממלכת ישראל להכנע תחת עול ממלכת אשור. תגלת פלאסר כובש את הממלכה, מחריב את שומרון ומגלה את תושביה אל השטח הנתון תחת האימפריה האשורית. מלך יהודה, אחז, נכנע תחת עול מלך אשור ומצליח להשאיר את יהודה על אדמתה למרות מסע המלחמה של מלך אשור. שקט זה לא יימשך לנצח. בנו של מלך יהודה אחז, חזקיהו, ממשיך בתחילת דרכו את הקו הנאמן לאשור אולם במרוצת השנים הוא הופך להיות ראש המורדים באשור ובמלכם, סנחריב. חזקיהו יתמוך בהפיכה שהתחוללה בעקרון (שרי הממלכה ישלחו את המלך שלהם, פדי, באזיקים לירושלים) והוא אף יוסיף ויכה את פלישתים. כמובן שכל זה נעשה בהסכמה מצד המצרים ששלטו באיזור ולא היו מאפשרים לדברים מהלכים אלה להתרחש ללא הסכמתם.

את עיקר המאמצים, ירכז חזקיהו בהכנת עיר הבירה, ירושלים, למלחמה במלך אשור, וזאת בוא תבוא. וכך מתאר ספר דברי הימים (דברי הימים ב' פרק ל"ד) את ההכנות למלחמה:

"וַיַּרְא יְחִזְקִיָּהוּ כִּי בָא סַנְחֵרִיב וּפָנָיו לַמִּלְחָמָה עַל יְרוּשָׁלָ‍ִם. ג וַיִּוָּעַץ עִם שָׂרָיו וְגִבֹּרָיו לִסְתּוֹם אֶת מֵימֵי הָעֲיָנוֹת אֲשֶׁר מִחוּץ לָעִיר וַיַּעְזְרוּהוּ. ד וַיִּקָּבְצוּ עַם רָב וַיִּסְתְּמוּ אֶת כָּל הַמַּעְיָנוֹת וְאֶת הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ הָאָרֶץ לֵאמֹר לָמָּה יָבוֹאוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר וּמָצְאוּ מַיִם רַבִּים. ה וַיִּתְחַזַּק וַיִּבֶן אֶת כָּל הַחוֹמָה הַפְּרוּצָה וַיַּעַל עַל הַמִּגְדָּלוֹת וְלַחוּצָה הַחוֹמָה אַחֶרֶת וַיְחַזֵּק אֶת הַמִּלּוֹא עִיר דָּוִיד וַיַּעַשׂ שֶׁלַח לָרֹב וּמָגִנִּים"

ובספר ישעיהו פרק כ"ב דברים דומים:

"ט וְאֵת בְּקִיעֵי עִיר דָּוִד רְאִיתֶם כִּי רָבּוּ וַתְּקַבְּצוּ אֶת מֵי הַבְּרֵכָה הַתַּחְתּוֹנָה. י וְאֶת בָּתֵּי יְרוּשָׁלַ‍ִם סְפַרְתֶּם וַתִּתְֿצוּ הַבָּתִּים לְבַצֵּר הַחוֹמָה. יא וּמִקְוָה עֲשִׂיתֶם בֵּין הַחֹמֹתַיִם לְמֵי הַבְּרֵכָה הַיְשָׁנָה"

מעבר לכך, המלך חזקיהו אסף מזון ובהמות רבות לצרכי המלחמה. באופן הזה הכין חזקיהו את הממלכה לקראת בוא צבא מלך אשור.

בשנת 701 לפנה"ס יגיע סנחריב מלך אשור אל ממלכת יהודה. בדרך דרומה, עבר צבא אשור לאורך כל רצועת החוף וכבש את כולה. את המלכים והשליטים שעשו יד אחת עם חזקיהו יסלק ויכתיר מלכים נאמנים לאשור. באיזור יבנה של ימינו התקיים קרב אדירים אל מול מצרים, שהפסידו בקרב אל מול אשור. גם הקרב הזה תועד במנסרת סנחריב, אותה תעודה המתארת את מסע המלחמה של סנחריב ליהודה.

אולם גולת הכותרת היא כמובן הקרב על ירושלים. וכאן אנו עומדים נפעמים מהדברים הכתובים במנסרת סנחריב המתארים את העובדה שצבא אשור החריב את כל ארץ יהודה למעט העיר ירושלים שניצלה מאימת מלך אשור. הנביא מתאר את הצלת העיר בדרך ניסית, מגפה שהרגה בן לילה את צבא אשור.

מלכי יהודה, חזקיהו ואלה שיבואו אחריו, ימשיכו להיות תחת מלך אשור עד אשר תבוא שעת הכושר להשתחרר מעול מלך אשור וזה יקרה רק בימי נכדו של חזקיהו, יאשיהו, שיהפוך להיות גורם משמעותי וחזק באיזור.